Bębny

BĘBNYbębny_02

Bębny to zdecydowanie najstarsze instrumenty świata, towarzyszące  ważnym ceremoniom podczas których akcentują istotne momenty, służą budowaniu napięcia i podniosłego nastroju. Kiedyś ułatwiały komunikację na odległość – obecnie poprawiają komunikację międzyludzką.

Wspólna gra na bębnach jednoczy, integruje, relaksuje i buduje pozytywne relacje pomiędzy grającymi.
Z rytmem bębnów wiąże się taniec oraz śpiew, które to elementy wykorzystujemy  w naszych autorskich programach muzycznej integracji.

DLACZEGO BĘBNY?

Bo jako najstarsze instrumenty są uniwersalną formą zbiorowej komunikacji.
Rytm jest językiem, który przekracza międzyludzkie bariery takie, jak wiek, płeć, narodowość, stanowisko, poglądy religijne i polityczne.
Bębny są znakomitym, niewerbalnym i uniwersalnym środkiem komunikacji.

Wspólna gra na bębnach i współtworzenie rytmu wywodzą się z atawizmów funkcjonujących od tysięcy lat we wszystkich kulturach świata i w znakomity a zarazem prosty sposób oczyszczają międzyludzkie relacje.
W proponowanych przez nas zajęciach wykorzystujemy nie tylko bębny. Do programu włączamy też równego rodzaju instrumenty perkusyjne z różnych stron świata.
Podczas warsztatów bębniarskich wykorzystujemy następujące bębny:

Djembe – bębny afrykańskie w kształcie wielkich kielichów. Posiadają drewniane korpusy i skórzane membrany naciągnięte specjalnie plecionym sznurem.

Congi – bębny kubańskie. W odróżnieniu od afrykańskich bębnów kong nie robi się z wydrążonych pni drzew, lecz, na podobieństwo beczek, z listew. W konstrukcji kongi możemy wyróżnić dwa główne elementy – opisany już korpus oraz naciąg, na który składa się naturalna lub syntetyczna (nasączona syntetycznymi środkami) skóra, przymocowana metalową obręczą.

Bongosy – również bębny kubańskie,  składające się z dwóch na stałe połączonych ze sobą bębenkówo jednakowej wysokości korpusu i różnych średnicach.

Bata – dwu membranowy bęben pochodzenia afrykańskiego o charakterze obrzędowym. Zgodnie z religią, w której powstał część bebnów była święcona i używana tylko do kontaktowania się z bóstwami. Tych bębnów niewolno było wykorzystywać do żadnych innych celów. Uczyć gry, grać dla przyjemności, czy zabawy można tylko na nie poświęconych bębnach. Takich właśnie używamy podczas warsztatów.

Tamborimy – małe ale bardzo głośne instrumenty pochodzące z Brazylii. Wykonane są z tworzyw sztucznych, można grać na nich stojąc lub idąc.

Marakasy – niewielkie instrumenty perkusyjne, których  korpus wykonany jest z gliny, skorupy orzecha lub dyni, osadzony na drewnianym trzonku. Wewnątrz tak utworzonej puszki rezonansowej znajdują się twarde nasiona, kamyczki itp., wydające przy potrząsaniu marakasami charakterystyczny szelest.Jest dobrym instrumentem nie melodycznym.

Agogo – instrumenty pochodzące z afryki. Ich nazwa oznacza „dzwonek”. Dzwonki umieszczone są na zakrzywionym uchwycie. Agogo ma dwa lub trzy dzwonki. Gra się na nich drewnianym kołkiem lub metalowym prętem.

Shekere – afrykańska grzechotka zrobiona z suchej i pustej tykwy owiniętej siateczką z nanizanymi na nią muszelkami Kauri, które wydają przy pocieraniu charakterystyczny, głośny, trzeszczący dźwięk.

 

Bębny znajdują u nas zastosowanie na następujących polach działań:
imprezy integracyjne
konferencje
eventy

Top